- Fastfoodketens in de VS zijn al jaren met beperkt succes aan het experimenteren met plantaardige burgers.
- McDonald’s stopt dit jaar met de verkoop van de McPlant in de VS.
- Plantaardige opties zijn voor veel Amerikaanse consumenten te duur en fastfood restaurants in de VS zien weinig meerwaarde.
- Lees ook: Ik bezocht ’s werelds meest chique McDonald’s in Hongkong – deze 7 dingen verbaasde me het meest
Plantaardige burgers leken de manier te zijn om de fastfoodindustrie futureproof te maken, maar na minder dan een jaar blijkt al dat er in de VS geen markt voor is.
Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals Burger King’s Impossible Whopper, hebben de meeste plantaardige fastfooditems in de VS nooit een vaste plek gekregen op de menu’s van de restaurants.
Zo verkocht KFC een tijdje plantaardige nuggets, Chipotle voegde een veganistische chorizo-optie toe en Taco Bell deed tests met meerdere plantaardige vleesvervangers. Maar bij alle drie de restaurants zijn de vegetarische opties inmiddels verdwenen.
Begin 2022 deed ook McDonald’s een duit in het plantaardige zakje en maakte bekend dat het de McPlant op 600 locaties in de VS ging verkopen. Maar na zes maanden werd de burger alweer van het menu gehaald.
De reden? De burger werd niet goed genoeg verkocht, specifiek in gebieden met lagere inkomens en op het platteland, waar sommige restaurants slechts drie tot vijf McPlants per dag verkochten.
Terwijl de plantaardige burgers van McDonald's en Burger King enthousiast ontvangen worden in Europa, komen ze in de VS maar moeilijk van de grond, Brian Yarbrough van Edward Jones Investments tegen Business Insider. “Het is heel moeilijk om vleeseters hier te bekeren tot plantaardige opties.”
Een deel van de terughoudendheid is te verklaren door de hogere prijzen voor de plantaardige opties. Een ‘impossible breakfast sandwich’ van Starbucks, die wordt gemaakt met de plantaardige worst van Impossible Foods, is bijvoorbeeld 35 procent duurder dan de versie met echte worst.
Amerikaanse consumenten zijn ook sceptischer geworden over gezondheidsclaims rond plantaardig vlees. Uit een onderzoek van Deloitte bleek dat Amerikaanse consumenten in 2022 minder geneigd waren te geloven dat plantaardig vlees gezonder was dan echt vlees en minder geneigd waren de hogere prijs te betalen.
“Consumenten worden afgeschrikt door de lange lijst van ingrediënten met onduidelijke gezondheidsvoordelen. Met echt vlees weet men wat ze kunnen verwachten”, zegt Yarbrough.
Plantaardig vlees zal waarschijnlijk niet verdwijnen van de Amerikaanse fastfoodmenu's, maar het zal de echte hamburgers zeker nog niet gaan vervangen. Het is een "geweldig product voor een kleine subgroep". zegt Yarbrough. “Maar een moeilijke optie om te verkopen aan het gros van de consumenten."